Apropierea termenului de aderare a Romaniei la spatiul Schengen, in septembrie, a readus pe agenda autoritatilor de la Bucuresti un subiect despre care se credea ca va ramane inchis pana dupa alegerile din toamna: achizitia de avioane de lupta care sa inlocuiasca batranele MiG 21. Dupa cum se stie cel mai vehement opozant al aderarii Romaniei si Bulgariei la Schengen a fost Olanda. Recent, datele problemei s-au schimbat atunci cand au inceput o serie de negocieri pentru vanzarea catre Romania si Bulgaria a unor aparate de lupta F 16. In ce priveste tara noastra, se discuta despre achizitia a 15 F 16 second hand contra unei sume de aproximativ 200 milioane de euro. Asta ar fi o prima plata pentru ca avioanele mai au nevoie de lucrari de modernizare, de motoare noi, de armament modern, este necesara pregatirea personalului tehnic si a pilotilor, dar si de modificarea bazelor aeriene. Asta inseamna alte sute de milioane. Pentru a diminua aceste cheltuieli s-a conturat ideea sa fie achizitionat acelasi model de avion de mai multe tari din regiune: Romania, Bulgaria si Croatia. De altfel, in timpul vizitei in Romania este de asteptat ca presedintele Croatiei, Ivo Josipovic, sa fi abordat acest subiect cu presedintele Traian Basescu.
Din lipsa de fonduri, negocierile au trenat in ultimii doi ani, termenele de plata stabilite cu americanii au fost depasite, asa ca afacerea a cazut. In prezent, cele 24 de avioane F 16 second hand care trebuia sa vina in prima faza au ajuns in muzee sau au fost casate. Asa ca toata lumea se astepta ca discutiile sa fie reluate dupa alegeri pentru ca timpul preseaza avand in vedere ca pana in 2015 toate aparatele MiG 21 Lancer vor fi retinute la sol. In aceste conditii este evident ca doar un interes politic presant cum este aderarea la spatiul Schengen putea repune in discutie o astfel de afacere. In ultima perioada s-a discutat si de posibilitatea de a achizitiona avioane F 16 second hand din Portugalia. Surse militare sustin ca este putin probabil sa se intample acest lucru pentru ca aceste avioane sunt si mai vechi decat cele olandeze si sunt un model mai vechi, cu resursa de zbor aproape terminata, ceea ce inseamna ca este nevoie de mai multi bani pentru modernizare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu